2.0 Logistyka czasów współczesnych >
Logistyka czasów współczesnych
Dzisiejsza logistyka jest pojęciem bardzo szerokim, gdyż składa się na nią zarządzanie siecią dostawców, składowanie
produktów czy łańcuchami odbiorców. Dzięki pojawieniu się tanich technologii cyfrowych, zarządzanie systemami
logistycznymi stało się o wiele łatwiejsze. W ciągu paru sekund można dziś odnaleźć właściwy towar, spośród setek albo
nawet tysięcy innych oraz odczytać jego cechy, takie jak ilość, cena lub miejsce pochodzenia. Jednak, aby znaleźć się w
obecnym położeniu, logistyka musiała skrupulatnie przejść bardzo długą drogę, kształcąc się w czasach wielkiego postępu
technologicznego oraz industrializacji. Pozwoliło jej to na zaliczanie kolejnych etapów rozwoju.
-
Etap pierwszy przypadł na lata 50-te XX wieku. Okres ten charakteryzuje się niezintegrowanymi działaniami
logistycznymi, nie opartymi na jednolitej koncepcji. W praktyce oznacza to wyraźne wyodrębnienie samodzielnych
fragmentarycznych działań w sferach zakupu, magazynowania i dystrybucji.
-
Etap drugi przypada na lata 60. oraz początek lat 70-tych. Można tu wyodrębnić dwa podstawowe kierunki działań
logistycznych, do których zaliczało się sferę zakupów oraz sferę zbytów, które zaczęto traktować systemowo.
-
Etap trzeci przypada na lata 70-90. Pojawia się logistyka zintegrowana posiadająca własny, komercyjny rynek towarów i
usług ze standardami obsługi klienta. Ponadto pojawiają się pierwsze wymogi oraz standardy, takie jak np. GS1
Wzrasta popularność oraz znaczenie kodów kreskowych.
-
Etap czwarty rozpoczął się w latach 90. oraz trwa po dziś dzień. Pojawia się tutaj komputeryzacja zarządzania
logistyką oraz e-logistyka, która korzystając z najnowszych technologii, stara się przenieść rynek tradycyjny na
internetowy. Ponadto pojawiają się nowoczesne strategie zarządzania łańcuchami dostaw.
Rysunek 2. Wrigley's Chewing Gum - pierwszy produkt, który sprzedano za pomocą skanera kodów kreskowych.
2.1 Cywilna twarz logistyki >
Cywilna twarz logistyki
Po przeanalizowaniu historii rozwoju logistyki wojskowej, można wywnioskować, że kształtowała ją głównie praktyka i
rozsądek podpowiadający sposób osiągnięcia celu. Jednak w przeciwieństwie do wojskowości, w której logistyka zajmowała
się oddziałami i towarami, pojęcie to w dziedzinie zarządzania odnosi się dzisiaj w pierwszym rzędzie do towarów.
Istotną różnicą jest to, że decyzje logistyczne w wojsku są zorientowane na cele umotywowane względami
polityczno-militarnymi, podczas gdy decyzje w gospodarce są podejmowane na podstawie celów technologicznych,
ekonomicznych, ekologicznych i socjalnych.
Logistyka stosowana w sferze produkcji materialnej pojawiła się dopiero w drugiej połowie XX w., czyli ponad trzysta
lat później aniżeli w logice i matematyce, i ponad sto lat później aniżeli w działalności wojskowej. Ten stosunkowo
młody wiek funkcjonowania logistyki w sferze produkcji materialnej i dystrybucji sprawił, że ciągle jeszcze nie jest
ona definiowana jednolicie. Zarówno w literaturze zagranicznej jak i krajowej poszczególni autorzy akcentują różne
znaczenia tego pojęcia, odnosząc je zarówno do technicznej praktyki gospodarczej, jak i dziedziny wiedzy ekonomicznej.
2.2 Dzisiejsze oblicze zawodu logistyka >
Dzisiejsze oblicze zawodu logistyka
W dzisiejszych czasach sama troska o dostarczenie towaru nie jest rzeczą nobilitującą logistyka. Musi on wnosić coś
nowego, by odróżniać się choćby od transportowca, magazyniera czy spedytora, którzy przecież w jakiś sposób
przyczyniają się do dostarczenia towarów klientom. Logistyka to specyficzna troska o klienta, przenikająca wszelkie
działania strategiczne i operacyjne przedsiębiorstwa. (Szałek, 1994)
Dowiezienie towaru do odbiorcy według zlecenia klienta nie stanowiłoby problemu, gdyby nie to, że jak łatwo zauważyć,
te wszystkie możliwe „naj” mają jedną wspólną cechę. Stają się nic nie warte, gdy klient nie wyrazi na to zgody.
Niezależnie od tego, jakie argumenty „za” i „przeciw” przytoczy naukowiec lub doświadczony praktyk, to i tak w
konkretnym dostarczaniu liczy się to, co zadecyduje klient.
2.3 Logistyka w Polsce i Europie >
Logistyka w Polsce i Europie
Rozwój logistyki w krajach zachodnich, a także w Polsce, przebiegał z różnym natężeniem. W Europie termin logistyka
upowszechnił się dopiero w latach 70-tych, a szczególnie od momentu I. Europejskiego Kongresu Przepływu Materiałów, jaki
odbył się w Berlinie w 1974 roku. W Polsce logistyka znalazła uznanie i zaznaczyła intensywny rozwój dopiero na przełomie
lat 70. I 80-tych.
Obecny okres w całej gospodarce światowej charakteryzuje się intensywnym jej rozwojem. Nowe tendencje w rozwoju
logistyki determinuje niespotykany do tej pory (co do wielkości i zależności), rynek, który zaistniał wraz z powstaniem
Unii Europejskiej. Uświadomiono sobie konieczność zdecydowanego usprawnienia gospodarki, realizowanej w warunkach gry
rynkowej. Logistyka stanowi w tej sytuacji nową i racjonalną przesłankę do realizacji tak postawionego zadania.
2.4 Dalsza droga logistyki >
Dalsza droga logistyki
W obecnych czasach logistyka jest nie tylko szansą, a wręcz wymogiem czasów, gdy procesy związane z wymianą towarową
stają się coraz bardziej złożone, a konieczność dostosowania się do potrzeb i wymagań nabywców idzie w parze z
przymusowym obniżeniem kosztów działalności, aby sprostać konkurencji na rynkach. Te właśnie problemy stawia sobie
logistyka jako cele nadrzędne, które są i będą kluczem do przyszłego sukcesu rynkowego przedsiębiorstw.