HISTORIA LOGISTYKI

_w pigułce

2.0 Logistyka czasów współczesnych >

Logistyka czasów współczesnych

Dzisiejsza logistyka jest pojęciem bardzo szerokim, gdyż składa się na nią zarządzanie siecią dostawców, składowanie produktów czy łańcuchami odbiorców. Dzięki pojawieniu się tanich technologii cyfrowych, zarządzanie systemami logistycznymi stało się o wiele łatwiejsze. W ciągu paru sekund można dziś odnaleźć właściwy towar, spośród setek albo nawet tysięcy innych oraz odczytać jego cechy, takie jak ilość, cena lub miejsce pochodzenia. Jednak, aby znaleźć się w obecnym położeniu, logistyka musiała skrupulatnie przejść bardzo długą drogę, kształcąc się w czasach wielkiego postępu technologicznego oraz industrializacji. Pozwoliło jej to na zaliczanie kolejnych etapów rozwoju.

  • Etap pierwszy przypadł na lata 50-te XX wieku. Okres ten charakteryzuje się niezintegrowanymi działaniami logistycznymi, nie opartymi na jednolitej koncepcji. W praktyce oznacza to wyraźne wyodrębnienie samodzielnych fragmentarycznych działań w sferach zakupu, magazynowania i dystrybucji.
  • Etap drugi przypada na lata 60. oraz początek lat 70-tych. Można tu wyodrębnić dwa podstawowe kierunki działań logistycznych, do których zaliczało się sferę zakupów oraz sferę zbytów, które zaczęto traktować systemowo.
  • Etap trzeci przypada na lata 70-90. Pojawia się logistyka zintegrowana posiadająca własny, komercyjny rynek towarów i usług ze standardami obsługi klienta. Ponadto pojawiają się pierwsze wymogi oraz standardy, takie jak np. GS1 Wzrasta popularność oraz znaczenie kodów kreskowych.
  • Etap czwarty rozpoczął się w latach 90. oraz trwa po dziś dzień. Pojawia się tutaj komputeryzacja zarządzania logistyką oraz e-logistyka, która korzystając z najnowszych technologii, stara się przenieść rynek tradycyjny na internetowy. Ponadto pojawiają się nowoczesne strategie zarządzania łańcuchami dostaw.
Nie udało się załadować obrazu Rysunek 2. Wrigley's Chewing Gum - pierwszy produkt, który sprzedano za pomocą skanera kodów kreskowych.

2.1 Cywilna twarz logistyki >

Cywilna twarz logistyki

Po przeanalizowaniu historii rozwoju logistyki wojskowej, można wywnioskować, że kształtowała ją głównie praktyka i rozsądek podpowiadający sposób osiągnięcia celu. Jednak w przeciwieństwie do wojskowości, w której logistyka zajmowała się oddziałami i towarami, pojęcie to w dziedzinie zarządzania odnosi się dzisiaj w pierwszym rzędzie do towarów. Istotną różnicą jest to, że decyzje logistyczne w wojsku są zorientowane na cele umotywowane względami polityczno-militarnymi, podczas gdy decyzje w gospodarce są podejmowane na podstawie celów technologicznych, ekonomicznych, ekologicznych i socjalnych. Logistyka stosowana w sferze produkcji materialnej pojawiła się dopiero w drugiej połowie XX w., czyli ponad trzysta lat później aniżeli w logice i matematyce, i ponad sto lat później aniżeli w działalności wojskowej. Ten stosunkowo młody wiek funkcjonowania logistyki w sferze produkcji materialnej i dystrybucji sprawił, że ciągle jeszcze nie jest ona definiowana jednolicie. Zarówno w literaturze zagranicznej jak i krajowej poszczególni autorzy akcentują różne znaczenia tego pojęcia, odnosząc je zarówno do technicznej praktyki gospodarczej, jak i dziedziny wiedzy ekonomicznej.

2.2 Dzisiejsze oblicze zawodu logistyka >

Dzisiejsze oblicze zawodu logistyka

W dzisiejszych czasach sama troska o dostarczenie towaru nie jest rzeczą nobilitującą logistyka. Musi on wnosić coś nowego, by odróżniać się choćby od transportowca, magazyniera czy spedytora, którzy przecież w jakiś sposób przyczyniają się do dostarczenia towarów klientom. Logistyka to specyficzna troska o klienta, przenikająca wszelkie działania strategiczne i operacyjne przedsiębiorstwa. (Szałek, 1994) Dowiezienie towaru do odbiorcy według zlecenia klienta nie stanowiłoby problemu, gdyby nie to, że jak łatwo zauważyć, te wszystkie możliwe „naj” mają jedną wspólną cechę. Stają się nic nie warte, gdy klient nie wyrazi na to zgody. Niezależnie od tego, jakie argumenty „za” i „przeciw” przytoczy naukowiec lub doświadczony praktyk, to i tak w konkretnym dostarczaniu liczy się to, co zadecyduje klient.

2.3 Logistyka w Polsce i Europie >

Logistyka w Polsce i Europie

Rozwój logistyki w krajach zachodnich, a także w Polsce, przebiegał z różnym natężeniem. W Europie termin logistyka upowszechnił się dopiero w latach 70-tych, a szczególnie od momentu I. Europejskiego Kongresu Przepływu Materiałów, jaki odbył się w Berlinie w 1974 roku. W Polsce logistyka znalazła uznanie i zaznaczyła intensywny rozwój dopiero na przełomie lat 70. I 80-tych. Obecny okres w całej gospodarce światowej charakteryzuje się intensywnym jej rozwojem. Nowe tendencje w rozwoju logistyki determinuje niespotykany do tej pory (co do wielkości i zależności), rynek, który zaistniał wraz z powstaniem Unii Europejskiej. Uświadomiono sobie konieczność zdecydowanego usprawnienia gospodarki, realizowanej w warunkach gry rynkowej. Logistyka stanowi w tej sytuacji nową i racjonalną przesłankę do realizacji tak postawionego zadania.

2.4 Dalsza droga logistyki >

Dalsza droga logistyki

W obecnych czasach logistyka jest nie tylko szansą, a wręcz wymogiem czasów, gdy procesy związane z wymianą towarową stają się coraz bardziej złożone, a konieczność dostosowania się do potrzeb i wymagań nabywców idzie w parze z przymusowym obniżeniem kosztów działalności, aby sprostać konkurencji na rynkach. Te właśnie problemy stawia sobie logistyka jako cele nadrzędne, które są i będą kluczem do przyszłego sukcesu rynkowego przedsiębiorstw.